APRS (Automatic Position Reporting System) is a transmission mode which allows to exchange position reports of amateur stations, being fixed or mobile, and formatted data (like weather reports).
Basically, the positions - normally determined by GPS - are exchanged by 'Packet Radio' over the air (VHF, UHF or HF), and decoded by appropriate software to be presented on a suitable map where all the stations are plotted. The transmissions are made on dedicated frequencies and relayed (digipeated) by participating stations in the APRS networks, this enables position reports on world-wide basis. Some satellites are as well able to act as digipeater (e.g. the International Space Station ISS)
Next to transmissions over radio, the information / positions are forwarded to a number of backbone servers on the Internet, so the data can be published world-wide.
aprs
APRS Thuis
Omdat de dekking voor APRS in de Bollenstreek slecht is gebruik ik in combinatie van APRS-IS een virtuele TNC van SV2AGW, de AGW Packet Engine ver 2013.415 en de virtuele TNC van DireWolf als een extra ondersteuning. Deze combinatie is via de geluidskaart van de laptop aangesloten aan de FT897 met als antenne de V2000dx vertical voor 2 meter, 6 meter en 70 cm met een versterking van 6,3 dB. Eigenlijk wordt de geluidskaart gebruikt als virtuele TNC. Het totale stations ontvangt tijdens normale conditie vaste stations en mobiele stations in de regio, welke direct op de server van APRS geplaatst worden. Documentatie over Automatic Packet Reporting System is voldoende te vinden op internet.
APRS Direct van DB0ANF is een mooie weergave van stations die actief zijn. Instructievideo is te zien op het YouTube-kanaal van KD8RTT .
Een mooie website die het prachtig beschrijft is te vinden op Ham-Radio met mooie voorbeelden!
APRS mobiel en portabel met de Kenwood TH-D7
Sinds enige jaren ben ik mobiel actief met APRS, waarvoor ik de Kenwood Portofoon TH-D7 gebruik. Dit is een oudere versie dan de huidige TH-D72 waar een GPS-ontvanger ingebouwd is en welke ik bij de 7 mis.
Dit probleem heb ik opgelost met de BR355 GPS-ontvanger, met een PS2 plug, van Globalsat. Een "lepeltje" cq "eitje" dus, die voor APRS, doeleinden prima werkt en redelijk betaalbaar is. Een BU353 met een USB-plug is ook mogelijk
Omdat de auto een spanning levert van 13,5 Volt en de GPS-ontvanger tussen de 4,5 en 6,5 Volt en de portofoon ook nog eens de GPS-data middels een 2,5 Stero-plug gevoed moet worden besloot ik de PS2 plug te verwijderen en de GPS-ontvanger te voeden via een 7806 spanningsregulator.
Deze levert heel netjes 6Volt af. Belangrijk is natuurlijk hoe aan te sluiten. Verder om de 7806 te beschermen heb ik twee elco's parallel gesoldeerd. Waarden zijn discutabel, daar ze bij de producenten verschillend aangegeven zijn. Spanning ruim gehouden op 35 Volt. Na het verwijderen van de PS2 plug, aan te sluiten als volgt:
Zwart: Massa, Rood: 4,5 t/m 6,5 Volt gelijkspanning, Wit: RX, Groen: TX. Let op dat Zwart zowel aangesloten wordt aan voeding en aan de 2,5mm driepolige plug.
Instellingen van de GPS-ontvanger zijn al goed voor de Portofoon. De ontvanger ligt op de hoedenplank van de auto en de instellingen voor APRS van de porto staan in de Gebruiksaanwijzing. Ik ben mobiel te volgen via aprs.fi of QRZ.COM Suc6 met het het avondje of middagje klussen en experimenteren.
-----------------------------------------------------------------
-----------------
Life APRS en ook de AIS van scheepvaart is te volgen via deze link
Mobiel ben ik te volgen via deze link
APRS passcode generator
Over de presentatie van PA3CNO
Heel leuk programma zonder ingewikkelde instellingen is APRSISCE/32
Eindelijk iets gevonden dat leerzaam is van PE2HTB
Heel veel info van PD2RLD
Website van Joop PA1JLG
APRX firmware PA0ESH
SETTING UP AN APRS IGATE WITH THE RTL-SDR
Op deze website welke digipeaters ik mobiel gebruikt heb!
Hieronder instellingen Virtuele TNC via PC of Laptop onder Windows 10
Lijst met APRS-symbolen voor het programmeren van de APRS-Tracker / TNC
Maak jouw eigen website met JouwWeb